Hej~ long time no see~

Hejhej :)
 
Ja, jag vet att det är länge sen jag skrev senast men inte mycket intreresant har hänt i mitt liv på senaste tiden, men i förrgår så var jag till Insadong tillsammans med en kompis, Jin, och hade tänkt berätta lite om det.
 
Jin är härifrån så hon var lite av en guide/översättare och dessutom kartläsare så att hitta det vi ville hitta gick riktigt bra. Som vanligt så glömde jag att ta en massa kort men en del saker lyckades jag faktist ta kort på. Det hela började med att vi träffades klockan 1 vid Wangsimni station, och därefer tog vi tunnelbanan till Gwanghwamun, vilket ligger mer mot mitten av staden än vart jag bor nu och ligger också relativt nära Insadong. Insadong är en gata där Koreas mer traditionella sida firas; gammaldags saker säljd och det finns traditionella cafeer och så vidare.
 
Men hursom, vi kom fram till Gwanghwamun och bestämde oss för att äta lunch på en restaurang som Jin hade tittat ut i förväg - att hitta rekommendationer på ställen är tydligen mycket enklare om man kan läsa och förstå koreanska. Men när vi kom ut såg jag en sak som jag kände igen; en staty av Kungen Sejong vilket i princip är den mest firade kungen i Koreansk historia, en sak som han är väldigt uppskattade för är att det var han som kom på det koreanska skriftsystemet, Hangul. Jag har sett den i olika videos och sånt förut men aldrig med mina egna ögon så vi gick närmarae för att kolla in den.
 
När vi var och kollade runt så märkte vi också att det var ett museem under statyn, vilket inte ens Jin viste om, så vi bestämde oss för att kolla in det också. Det var oväntat stort! Det hela var dedikerat till kungen Sejong och en annan general, som jag inte kommer ihåg namnet på, men Jin sa att det var en general som är älskad av alla koreanser för att han förstavarde Korea från Japan när de attackerade (vid en av alla de gånger de har försökt ta över Korea).




I området runt statyn finner det även många andra muséer för lite allt möjligt, men vi gick inte in i några andra för det under statyn tog så läng tod och vi var vid det länget rätt hungriga så vi bestämde oss för att gå mot restaurangen. Tydlige så ligger det blåa huset, korean version av USA's vita huset, ochså i närhetenb, jag tror vi gick förbi det men jag såg det inte särskilt tydligt. Det vara bara en massa poliser där (i stort så finns det många poliser i Korea och jag kommer senare berätta varför). Så efter ett tag kom vi fram till restaurangen, och innan vi kollade in menyn var vi både lite rädda över att vi inte skulle kunna äta där för att det inte skulle ha något som jag kan äta - men, som tur var så hade de en slags kycklingsoppa som jag älskar - så jag åt det men dyrt var det; men den rätten är vanligtvis dyr och när man är i ställen som detta är ju maten alltid automatiskt dyrare. Och, för första gången sen jag kom hit så tyckte jag faktiskt att kimchii'n var riktigt god! Och vi kom fram till att det troligtvis var för att det var färsk kimchii som inte är fermenterad - så nu vet jag att det finns kimchii som jag gillar! Det var mycket mat och vi blev både mätta så efter matstunden gick vi iväg mot Insadong.
 
I insadong så tog jag inga speciaella bilder men en rolig sak var att tydlig så måste alla skyltar på den gatan ha sitt namn skrivet i hangul, för att bevara det traditionella. Vi gick längst gatan och i ett litet mall (?) jag kommer inte ihåg ordet på svenska, hehe. Ingen av oss köpte något men det var kul att titta på sakerna.

Efter att vi hade gott klart där gick vi till ett av de gamla palatsen som finns där, Unhyeongung (Palace). Där bodde pappan åt en av de gamla kungarna - vilket låter lite lustigt men tydligen så blev den kungen kung när han var 12 år gammal så pappan hade fortfarande det "riktiga" makten så att säga.





 
Där inne var det jätte geggigt och inte särskilt många människor alls men der var kul att se de gamla byggnaderna och hurdana palats de gamla kungarna hade.
 
Vi gick runt där ett tag men det var inte särskilt mycket att kolla på. Vi gick vidare till en kyrka som låg precis i närheten som tydligen hade byggts under Japans styre. Vi gick inte in i den men.. kan väl säga att den såg cool ut men den passade inte in riktigt.

 
Vi satt där ett litet tag men bestutade oss senare för att gå och dricka lite traditionellt te, så vi gick tillbaka till Insadong gatan. Jag ville väldigt gärna men trodde inte jag skulle tycka om det, med tanke på att jag alltid har socker och mjölk i mitt te, och det kan man ju verkligen inte ha i traditionellt te - men det var ingen fara med det. Vi gick in till ett ställe som var på andra våningen; och vi fick plats vid ett fönster så vi kunde sitta där och kolla på människor. Vi kollade över listan med teér (men de hade också lite olika kaffen så.. de var ju inte strikt tarditionellt) och vi bestämde oss för 2 olika; jag tog ett äppelte och Jin valde granatäppelte. Vi beställde också in traditionella koreanska kakor. När jag provade mitt te så tyckte jag det smakade jätte gott men jag tröttnade på den väldigt söta smaken snabbt så att dricka upp det hela, och det var mycket te, var inte sådär jätte toppen. Kakorna var intressanta, inte alls som jag hade tänkt mig. De var gjorde av rismjöl så de var "sega" men det var typ inget i dem så... konstig upplevelse hehe.
 
 
Det var en kul upplevelsa men lite väl dyr för te och kakor som inte ens var särskilt goda.
 
Så, nu var vårat äventyr i Insadong slut; vi gick en sväng och hamnade till slut i Jongno, ett distrikt känt för att det säljs mycket guld och smycken där. Men rätt snart slogs vi av något lustigt; det var en MASSA poliser där ; och jag menar 10+ stora bussar som stid längst gatorna och Jin berättade för mig att det var pga. protester och inte längt därefter såg vi protesten; det var en massa människor som satt ner, helt fredligt, och protesterade mot att de inte fick heltidsanställning hos stora telefonbolag som SK ((det stod olika företags namn på deras ryggar... de hade alla på sig röda västar och även om jag inte förstod koreanskan så förstod jag de engelska företags namnen). Och det var så många poliser! Jag fortsatte tänka att det nog var like många poliser som potestanter! Ocj, Jin förklarade för mig, att anledningen till att de har så många poliser är pg.a. den obligatoriska militärtjänstgöringen som alla killar här måste göra, och tydligen så jobbar en del av dem som poliser under tjänstgöringen efter basik träningen.
 
Hursom så gick vi vidare efter det och kom fram till ett ställe där det var en annan protest; men denna var för en annan sak. I våras skedde en hemsk båtolycka i Korea där många dog, och där särskilt en massa ungdommar som var på väg till Jeju-island på klassresa, och anledningen till protesten var att regeringen fortfarande inte hade kommit ut med vad den egentliga anledningen till olyckan var; och de har gjort en massa skumma saker kring det. De hade en namninsamlig för att försöka få dem att utreda det, och jag skrev och jag hoppas verkligen de får svar snart (även om det inte verkar troligt).
 
Så, nu har jag skrivit en massa; nu ska jag sätta på en film och ta det lungt. Hoppas ni alla har det toppen där hemma!
 
/ Kram Fia
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0