ooopps.. dags för uppdatering?

Hejsan alla :)
 
Jag visste att det var ett tag sen jag uppdaterade men jag hade helt glömt bort att det var så länge sen.. över en vecka.. usch vad tiden flyger!
 
Men eftersom det har hänt rätt mycket saker sedan dess så tror jag att det här inlägget kommer behöva delas upp i flera inlägg, hehe. Men jag kan ju i alla fall börja med att tala om vad jag håller på med just nu - jag har ju duschat efter att jag gjort alla läxor som behlvdes till imorgon och jag ska just skriva ihop detta samtidigt som jag dricker lite banan mjölk och äter en kaka :)
 
I måndags och tisdags hände det inte så mycket.. inget särskilt som jag kommer ihåg i alla fall. Eller jo, jag åkte till Myungdong en utav dagarna, lyckades gå vilse, men hittade av en slump ett katt kafee som jag gick till och förutom väldigt söta katter att titta på, så hade de dessutom den godast aleo vero juicen jag har druckit. Ever. Katterna var inte särskilt gosiga så jag tror inte jag kommer gå dit igen men det var ändå en trevlig upplevelse. På kvällen där, även om det är en vecka dag, så ställs det upp en himla massa stånd med allt möjligt gott att köpa. Själv köpte jag en ananas bit och en glassvåffla. Och jag köpte en återfuktande aleo vera gel som luftar såååå gott!!! (jag tror att jag kan ha blivit lite beroende av den.. jag tar med mig en liten flaska av det med mig överallt, hehe).
 
Onsdags började rätt så lugnt med en lektion av Sociology of Happiness, som en av mina ämnen heter, vid 10.30 och som håller på till 12. Men klockan 2 så började min första lektion av koreanska (!!!!!!) som jag har längtat efter väldigt länge, och efter det har jag haft 4 timmar lektion i ämnen varje vardag. Vi fick reda på att vi kommer ha två olika lärare, en på måndag, onsdag och fredag och en annan på tisdagra och torsdagar. Jag har hunnit ha både lärarna och jag tycker båda är väldigt bra, särskilt den som vi har 3 gånger i veckan men har bara haft den andra en lektion än så länge så man får väl se om det fortsätter vara så eller om det ändras eftersom. Men de 4 lektionerna vi har haft ägnade vi åt att ordentligt lära oss det koreanska alfabetet, hur det läses, skrivs och uttalas. Måste säga att man får lite träningsvärk i magen när man fortsätter sitta och repitera läten från magen. Det hela påminde mig om när vi hade uppvärmning i kyrkokören jag brukade vara med i för att vi skulle kunna sjunga från magen ordentligt. Men imorgon ska vi börja med "huvudboken" och det kommer nog bli intressant. Det värsta var nog innan första lektionen då jag var tvungen att gå för att köpa alla böcker.. 53.000 won på böcker pallade inte min vecko budget riktigt så jag var tvungen att ta ut nästa veckas pengar redan i lördags, det må vara billigare än skolböckerna vanligtvis kostar i sverige men att en tredjedel av en hel veckas pengar bara försvinner sådär gör det det blir lite väl lite kvar.
 
Efter lektionen gick jag och åt middag i skolkafeterian tillsammans med Diago, en kille från Brazilien som går i samma korenska klass som jag, och en kompis till honom som kommer från Frankrike. Det fanns inte riktigt något med "riktig mat" som jag kunde äta så jag nog ramyun istället och blev mätt och glad på det. Det finns ett par väldigt trevliga människor i min koreanska klass. Och väldigt många kineser, jag tror hälften av alla i klassen är kines - inte för att jag har något problem med det, men de verkar ha särskilt svårt med uttalet på vissa tecken.
 
I torsdags hände det lite mer saker - min lektion i Soiciology of Happiness var inställd så jag började med koreanskan vid 2, sen vid 6, precis efter lektionen började, så skule jag till H.I.V.A's veckomöte. Det veckomötena går ut på är language exchange, och temat för den dagens lektion var saker man kan behöva kunna när man ska gå på resturang, något man gör i princip dagligen här. Själv så råkade jag hamna bredvid en kille som var lika ny som jag och som inte visste så mycket mer än jag om vad vi skulle göra där men vi gick över lite fraser, han skrev det på koreanska och jag skrev av. Efter ett tag var själva language exchanget slut och vi skulle gå iväg för att äta - och den här gången på en kyckling resturang så jag kunde också äta!! Jag hamnade vid ett jätte trevlig borde bredvid en jätte trevlig koreansk tjej, vars engelska namn är Helen. Vi följde hennes råd och beställde in en ris och kyckling grej med mozzarella ost och det var jätte gott! 
 
 
En sak med mycket av den koreanska maten är att det är mer än bara själva maten, det är upplevelsen med maten, att se den tillagas, att känna lukten av den innan man börjar äta, som gör det till en väldigt kul upplevelse så länge man är där tillsammans med sköna människor. Nackdelen av detta är ju då att det är svårt att hitta resturanger där man känner sig bekväm med att äta ensam, man får alltid en känsla av att man borde vara fler.
 
Efter maten gick vi vidare till en bar där vi satt ett bra tag. Den här gången hamnade jag vid ett bord med nya människor. Det var jag, en japansk tjej som heter Emari och tre koreanska killar; en kille jag kallar Mr. Park eftersom jag har sååå svårt att komma ihåg koreanska namn, de andra hette Donghyun och Suk Jun (jag har de på kakaotalk så jag kan kolla upp vad de heter ehhhmmm.. kakaotalk är förresten den koreanska versionen av viber som nästan alla har). Det var jätte trevliga och engelska fungerade väldigt bra. Efter ett tag kom en tjej från USA som heter Serena och satte sig hos oss också - hon hade också svårt med namnen, haha. Vår bord fokuserade på att dricka soju och lämnade ölen till de andra, jag tycker inte om öl så de andra bestämde sig för att bara ta soju de också. Vi fick också in en tallrik med en blandning av olika godsaker, frukt som ananas och vattenmelon, nått söags bröd med glass på, persikobitar (som jag älskar) och en blandning av lite friterade saker. Jag borde ha tagit en bild men jag glömde helt bort det... Vi var där rätt länge men efter ett tag gick några iväg på noraebang, koreanska versionen av karaoke, med ett gäng pers (jag en av dem dårå) och det var trevlig det också - men de har väldigt hög volym på mikrofonerna. Här är en liten, och dålig, bild från det, hehe:
 
 
Efter ett tag gick jag och en kille som bor i samma hus som jag hem, men jag hörde sen från en av killarna att några gick iväg till ännu ett ställe och drack efter detta, haha... de är liiite extrema.
 
Här näst ska jag berätta om M.T'n jag var på nu i helgen, men jag tror att jag gör det i ett nytt inlägg - haha ^^
 
/ Fia
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0