Namsan tower

Hejsan hejsan!
 
Idag blev det att göra någit riktigt turistigt - nämligen att besöka Namsan tower, vilket är ett utsikttorn som ligger på en väldigt hög backe i Seoul, och man kan se hela staden därifrån.
 
Det hela började med att jag träffade tjejerna jag skulle dit med klockan 6 vid Myeongdong stationen. När vi väl träffades så bestämde vi oss för att ta linbanan upp till tornet och bussen ner. Detta ledde till att vi först fick hajka oss upp en bit för berget för att sedan där ställa oss i en lång kö till linbanan.
 
Detta är precis början av backen - det bli mycket värre efter ett tag, men jag glömde bort att ta kort på det.
 
 
Nere där vi började var detta vad vi såg av själva tornet:
 
 
Efter nästan en och en halv timme väl i kö till linbanan så fick vi äntligen gå på - och själva resan var över på bara ett fåtal minuter. Och ihoppackade i vagnen var vi också så jag hade inte ens plats eller möjlighet att ta några fina kort.
 
Men här är i alla fall lite kort jag tog vid själva tornet, efter vi hade stigit av linbanan (jag använde mobil kameran så jag vet att kvaliteén inte är den bästa, men i alla fall):
 
 
 
 
 
 
 
Vi gick runt och kollade på utsikten från olika håll rätt länge, och gick sen även och tittade på alla lås som folk har satt upp. Det är en grej att sätt upp ett lås i räcket på detta tornet - särskilt för par. Här är bara en pytteliten del av vart lås har satts upp:
 
 
Efter att vi hade gått runt och kollat på det mesta gick vi och köpte biljetter till att åka upp i tornet - som, även det tog väldigt lång tid. När vi köpte biljetten sa hon att det skulle ta 40 min men jag tror faktiskt att det tog längre tid än så. Men eftersom vi var 4 personer så köpte vi två combi pack, vilket innebar att man fick två biljetter plus en stor popcorn och två läsk för varje combo pack, och det kostade 20.000 won (annars kostade bara biljetten 9.000, så vi tyckte att det kunde vara värt 6,5:- extra per person för att få det). Dock valde vi de "söta" popcornen, vilka var lite väl söta för min smak.
 
Här är lite bilder uppe från tornet:
 
 
 
Vi stannade där uppe rätt länge, och själva kön till hissen ner gjorde ju också sitt, men det var trevligt. Här är lite fler bilder, nu när vi var påväg ner mot bussarna:
 
 
 
Jag tog lite bilder med de andra tjejerna också, men inga med min mobil eftersom min kamra är rätt dålig, och min fram-kamera fungerar inte längre. Men förhoppningsvis får jag några bilder skickade till mig så att jag kan lägga upp dem senare.
 
Buss resan tillbaka till Myeongdong var jättejobbig då det inte fanns någonstans att sitta, och vi var sååååå ihoppackade. Men sen tog vi tunnelbanan från Myeongdong till Hanyang uniiversity för att vi skulle följa en av tjejerna till henner dorm, och sen gick jag och en annan tjej tillbaka till vårt dorm.
 
Nu är det sent, mina fötter gör ont och jag bara längtar efter sängen så jag hoppas att ni alla har det så bra för nu ska jag sova!
 
/ Fia

Kommentarer
Postat av: Staffan

Kul att du klarar av att "leka turist" även utan en Pappa som drar med dig runt bland sevärdheter.....

Har nu sett till att Farmor & Farfar hittar till din blogg, dom undrar ju hur det går och bloggen visar ju att det verkar gå strålande (även utan Pappas hjälp :-( )

KRAM

Svar: Hehe, ja, man måste ju försöka :P Jag har inte gjort så himla många turistiga saker än, men ska ju vara här ett tag så det ska nog hinnas med ^^
Nej, det har jag inte, du får ju gärna dela mig dig av addressen hit om de vill ha lite uppdateringar. Hade också tänkt skicka iväg lite vykort någon dag nu, när jag har tid eftersom farmor bad om att få det :)

Jag tycker att saker o ting verkar gå rätt bra, har bara haft väldigt ont i magen nu de senaste 2 dagarna men det verkar som att jag håller på att bli bättre - förhoppningsvis är jag bra igen imorgon ^^

Kram

/ Fia
Fia

2014-09-07 @ 15:34:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0