H.I.V.A

Hejsan
 
Nu var det ett par dagar sen jag skrev sist men helt ärligt så har det inte hänt särskilt mycket sen dess. Visserligen har jag blívit bra igen (eller ja, typ bra igen) och chuseok är över så universitetet har börjat igen. Annars.. inget direkt. Men idag hände det faktiskt lite saker, först så hade jag placerings prov över vilken nivå av koreanska jag ska börja ta imorse klockan 10. Det gick inte bra alls, utan jag vet att jag kommer hamna på den lägsta nivån (vilket jag redan från början antog att jag skulle göra men jag klarar verkligen inte av det här med att inte klara prov - har aldrig misslyckats med ett prov förut så det känns bara väldig tufft att inte ens kunna svara på första frågan).
 

Efter provet följde jag med Dan, en kille från USA, till stället där alla klubbar på universitetet hade ställt upp tält för att visa upp sig och värva medlemmar.
 
Först stog jag i princip bara och tittade på medan han gick från tält till tält för att försöka leta reda på klubbar som han ville vara med i (av vad jag kommer ihåg så var det trummor och tennis?) men efter ett tag började jag gå runt och kolla lite själv. Vet ju själv att det bästa sättet att lära sig ett språk är att prata det, men så som det är nu så träffar jag ju i princip bara utbytesstudenter som jag pratar engelska med. Så att gå med i klubbar där det finns koreanska studenter verkar ju då rätt... smart? Tyckte till en början att jag såg väldigt "extrema" klubbar - dykning, paraglyding, bersklättring osv. men efter ett tag såg jag en klubb som verkade lite intressant. De hade en bild på pikachu o lite så på deras banner och när jag frågade vad de var för slags klubb så sa hon att det var en "friendship club"... och jag gillar ju friendship så varför inte?? Jag skrev upp mig och ska väl försöka gå dit när de har nått möte för att se om det är något jag skulle vilja fortsätta med eller inte. Sen gick jag och kollade vidare lite och hittade då en annan förening som var en reseförening som åkte iväg och gjorde saker tillsammans här runt Seoul - och det låter ju inte helt fel det heller så jag skrev även upp mig där. De hade egentligen sitt välkomnings möte idag men pga. att jag skulle gå på H.I.V.A's välkomningsparty vid 17.30 så hade jag inte tid att gå till deras vid 18.00.
 
H.I.V.A är förresten en förrening för såväl koreanska studenter som untbytesstudenter där det bl.a. finns language exchange och volontärarbete som man gör tillsammans. Jag skrev upp mig på dem igår tillsammans med Emelie (en svensk tjej som jag har kursen "Sociology of Happiness" tillsammans med) efter vår lektion därför att jag redan hade tänkt anmäla mig där och sen så stod de (H.I.V.A) precis utanför Sociologi byggnaden så jag såg det som ett tecken. Idag hade de som sagt sitt välkomningsmöte för nya medlemmar och jag kom dit i tid och allt. Det första vi skulle göra var att ange våra namn och ID-nummer och sen efter ett tag så hölls det en kort introduction över vad de gör osv. både på koreanska och engelska. Efter introduktionen så skulle vi bege oss iväg för att gå på BBQ men många verkade skippa det för att istället gå till HOW's välkomningsmöte (det är också en förening som vänder sig till utbytesstudenter) men jag hängde med till BBQ'en och det tycker jag var ett sjukt smart val av mig. Jag träffade så många trevliga människor, både koreaner och utbytesstudenter och hade verkligen jättetrevligt. En tjej var speciellt snäll - Johanna, som tydligen är den enda utbytesstudenten från Filippinerna här på Hanyang. Det visade sig dessutom att vi bor på samma ställe :D
 
Efter BBQ'en gick vi iväg till Cas town, en liten bar där man kan sitta många människor tillsammans, och vi var kvar där till 11 tiden på kvällen ungefär. Jag satt med ett rätt blandat gäng, det var människor från Frankrike, Mexico, USA, Korea etc. och det var så trevligt. Dessutom så träffade jag en tjej som gillar samma band som jag, hehe. Efter detta så bestämde sig några för att gå vidare till norebang (koreansk version av karaoke, ordet betyder översatt helt enkelt sjung (nore) rum (bang)) men jag valde att gå hem istället, jag började bli trött och tyckte att jag hade spenderat tillräckligt med pengar på mat och drick ställen när jag inte ens åt eller drack något. På BBQ'en åt jag ju inget kött utan fick betala 10.000 won för lite ris och en sopppa jag inte ens tyckte om, och på Cas Town så betalade jag 5.000 och det ända jag drack var vatten, och jag åt typ en potatistklyfta och en gurkbit... och mer än då vill jag inte betala för bara själva sällskapet. 
 
Dessutom så anmälde jag mig till den MT (membership training) som H.I.V.A ska ha 20/9 till 21/9 då vi ska åka iväg någonstans för att lära känna varandra bättre och så - och jag tror att det kommer bli riktigt kul :)
 
Nu ska jag nog gå och lägga mig snart, klockan är mycket och jag är trött, hehe - ha det så bra alla där hemma ^^
 
/ Fia
 

Kommentarer
Postat av: Mari

Låter ju som en lyckad fredag :)
Kul o få lära känna lite nya människor.

Svar: Ja, jag var rätt nöjd med den :) Det var det faktiskt ^^
Fia

2014-09-12 @ 18:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0