Uppdatering om vad jag har haft för mig i veckan...

Hej!
 
De senaste dagarna har det hänt lite saker så tänkt skriva lite nu när jag har tid, för helt ärligt så har jag haft, och kommer fortsätta ha, rätt ont om tid och att skriva ett ordentligt inlägg tar faktiskt rätt lång tid att göra. Men jag ska försöka att skriva i alla fall :)
 
Det har hursom helst blivit Oktober, och löven här börjar ramla från träden. Tycket själv att detta är både bra och dåligt, har sagt att jag önskar vädret vore värre eftersom jag har packat ner så mycket jeans och nu när det har varit så varmt så har jag inte kunnat ha de på mig - alltså har det inte funnits så mycket att välja på men nu kan jag har koftir, tröjor och tunikor till jeansen! Meeen då är det ju kallt också och jag gillar inte riktigt kyla, haha.
 
Men nu har jag ju verkligen lektion varje dag från 2 till 6, plus att jag dessutom har förmiddgas lektioner på tisdagar, onsdagar och torsdagar.. så jag är i skolan hela dagen verkligen. Vilket gör att jag inte har så mycket att berätta om vad jag gör på själva dagarna för det mesta. Vi får dessutom läxa i koreanska varje dag till dagen därefter så jag är rätt upttagen med det också, alltså inte så mycket fritid.
 
Men hursom så hade jag tänkt börja med att berätta om i tisdags då jag gick ut och åt med lite kompisar. Vi gick iväg till ett ställe som jag har ätit på förut och som jag verkligen gillar, jag tror att jag har skrivit om det redan men man lagar i alla fall till maten direkt vid bordet och det är nästan bara kyckling rätter. Vi var 5 stycken som gick ut så vi satte oss vid ett ställe med två "grillar" så vi kunde beställa in 2 rätter. Det vi köpte var dels fried rice med kyckling, en starkare sås och mozzarella ost (mums!), och sen var det en blandning av grillad kyckling och bläckfisk med grönsaker och en god sås, vilket också var riktigt gott men jag föredrog kycklingen över bläckfisken :) Det var verkligen jätte trevligt och jag tycker det är kul att jag har hittat lite människor som inte tycker att man måste dricka så fort man går ut för att kunna ha roligt. Johanah berätta dessutom att hon fyller år den 3/10 (vilket här är nu sååå happy birthday Johanah) och hon ville gå ut och äta och gå på bio då så det är min plan för imorgon. Men eftersom jag inte kunde nås förut när de bokade biljetter och så så har jag ingen så vi får se om jag följer med på bio eller inte men jag ska med o äta middag och glass i alla fall. Men innan dess så måste jag iväg för att köpa en liten pressent till henne, jag funderar på ett par strumpor och en mössa, för första dagen jag träffade henne så sa hon att så länge hon är varm om fötterna och örona så känner hela hon sig varm, och nu nu när det börjar bli kallt så borde väl det passa :) Sååå jag åker nog till Myeongdong imorgon, haha, eller Nandaemun market.
 
Igår så spenderade jag alldeles för lång tid med att plugga - först hade jag Sociology of Happiness mellan 10.30 och 12.00, sedan Intensive Korean Language Class från 14.00 till 18.00, och sen hade vi en extra lektion mellan ~18.30 och 21.00. Så. Mycket. Koreanska. Men det var trevlig. Vi var bara 5 personer, plus en av våra lärare, och vi gick tillsammans och satt på Starbucks. Där gick vi igenom det mesta som vi har gjort på kursen än så länge och jag förtsod det mesta - på slutet var mihn hjärna bara så stekt att jag inte kunde ta till mig vad som sades längre men det känns ändå rätt bra såhär i efterhand. Men killarna som följde med var bara så långsamma, alltså i att haja vad som pågår, vilket i säg medförde lite humor men även lite irritation. Mitt huvudsakliga problem med koreanskan nu är att jag inte kan tillräckligt mycket ord - jag måste bredda mitt ordförråd ordentligt och det innebär att börja plugga in alla verb vi håller på med - och det är inte det lättaste!
 
Men på lunchen så gick jag för första gången till "the Human Ecology Building" för att äta - de har en kafeteria på 7:e våningen och de hade som tur var en kyckling rätt som var sååååå god!!! att den läga kön jag var tvungen att stå i köndes klart värt det i slutändan. Det var en slags kycklig soppa antar jag med ginseng (som tydligen ska vara väldigt nyttigt) med det var liksom en halv kyckling med ben och allt så man fick själv plocka bort kycklingköttet när man åt. Det som gjorde det hela så fantastiskt var att man fick med en liten skål med någo sorts salt som gjorde att smakerna bara "poppa". Till och med alla sidorätter var helt fantastiska. Så idag gick jag dit för att äta igen men de hade ingenting med kyckling så jag gick till den "globala" kafeterian där de hade 2 kyckling rätter (!!) - jag valde kyckling cutlet med ris :)
 
Efter vi var fördiga på starbuck så gick jag för att äta något med de två tjejerna från koreanskan som var med på starbucks, jag kan inte stava deras namn så jag tänker inte ens försöka men vi kan kalla dem P och N. P är egentligen vegan men valde att bara vara vegetarian sen hon kom hit (att leva som vegan vore nog omöjligt här, i alla fall om man planerar att inte bara laga mat själv) så vi bestlutade oss till slut att gå till en liten resturang som hade "street food", alltså mer som mättande snacks än en måltid. Så vi beställde in Tteokbokki, som var gott men väldigt starkt, jag kunde till slut inte känna min tunga längre så jag bestämde mig för att sluta äta, friterad sweet potato och en liten friterad räka till mig. Det var inte särskilt mättande så jag lagade mat till mig själv efteråt men det var ändå en rolig upplevelse (och det var billigt så det gjorde inte så mycket).
 
Idag var också en lång dag, jag har samma schema som på onsdagar, förutom att den där extra lektionen var en engångsgrej. Men sen när jag var klar vid 6 så gick till H.I.V.A - idag åkte vi för att titta på ett palats och ett uppträdande som var del av "Seoul festival" - uppträdandet var dock på franska så jag förstod i princip ingenting. Här är lite bilder från idag:
 



(Här är en bild på mig Arisa från palatset vi besökte. Jag kommer inte ihåg namnet på det men jag ska fråga igen.)

 
 
 
 
 
Jag träffade en ny trevlig tjej där idag, hon heter Arisa och kommer från Japan. Men det som var kul är hur vi lyckades kommunicera för hon är inte särskilt bra på att snacka engelska, och jag kan ju varken prata japanska eller koreanska särskilt bra. Men vi kom på att jag är bra på att förstå koreanska/japanska och hon är bra på att förstå engelska så jag pratade engelska, hon förstod och svarade på koreanska, vilket jag förstod och kunde fortsätta svara på engelska osv, haha. Sen fick jag agera koreanska tolk när hon skulle prata engelska med en kille som heter Andrew också och det gick konstigt nog ganska bra.
 
Det hela var trevligt men jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill följa med dem till Everland eller inte nästa vecka då de har en halloween special? eller nått. Everland är en nöjespark och jag skulle inte ha något emot att gå om det var för att åka karuseller men jag är ju inget större fan av läskiga saker så vet inte om jag vill lägga nästan 50.000 won på det.
 
Förresten så har jag bokat och betalat för en biljett till Lunafly's konsert som de ska ha dem 8:e november här i Seoul och jag är så glad! De är en av min absoluta favoriter och jag kommer att få se dem live!!!
 
Så. för att avsluta lite fins så infogar jag deras nya låt här så kan ni se hur bra de verkligen är (låter är på engelska btw så ni behöver inte oroa er för koreanskan :P)
 
 
/ Kram Fia

Kommentarer
Postat av: Staffan

Sätter in 340:- på ditt konto så behöver du inte tveka om att åka till nöjesparken! Kommer ihåg The London Dungeon, du var väldigt skeptisk till att gå in där också, men sen var det ju helt okej när vi väl var inne.
Är det Nordea som gäller eller Ica? (Har inte kontonr till Ica)

Massor av lyckokramar / Pappa

Svar: Vad snäll du är! Tack så mycket! Haha, jag kommer mycket väl ihåg det.. Madame Taussauds har gett mig "scars for life" :P

Ja, nordea blir bra, om de behövs på det andra kortet så flyttar jag dem bara själv :P

Puss och kram

/ Fia
Fia

2014-10-05 @ 20:34:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0