Gmarket och Itaewon

Hejsan igen :)
 
För mig har inte så mycket hänt sen senast... jag har börjat plugga inför en av mina tentor som är nästa vecka... och det är väl i princip det. Haha, nädå, lite mer saker har jag gjort. Igår så gick jag och en vän till en telefonaffär eller vad man ska kalla det och fixade till ett koreanskt telefonnummer! (Äntligen!) Men jag har tur som har en koreansk vän som kan följa med på sådana saker, då översättningen är till mycket stor nytta ^^.
 
Sen så beställde jag från Gmarket för första gången igår. Gmarket är typ som en koreansk version av ebay, så det är inte en affär utan en samlingsplats för många försäljare, och eftersom den har sin bas i Korea så är det inte särskilt dyrt med frakten heller, utan bara 2500 won (~17:-). Men om man betsäller därifrån utanför korea så är frakten väldigt dyr tydligen. Jag beställde bara en tröja (för att prova) som jag vet är skön och passar för jag provade den i en affär i Itaewon igår men där var den 10.000 won dyrare och fanns bara i rött, och jag ville ha den i charcole så jag bestämmde mig för att beställa den i stället. Men den ~jobbigare~ delen var själva betalningen för om man befinner sig i Korea så kan man tydligen inte använda sig av paypal för att betala utan det gäller antingen att betala online med kort eller "bank transfer" och jag läste på lite om det, och frågade mamma vad hon tyckte, och bestluta mig för att prova på bank transfer metoden.
 
Det ska tydligen gå att göra det via en bankautomat, online eller via ett bankkontor. Först var jag tvungen att utesluta online betalningar för den banken jag har här har bara sin online bank på koreanska, och min koreanska är inte bra nog för det. Så idag gick jag till banken på campus för att försöka mig på automat betalningen men det gick inge vidare, för man kunde inte använda "foreign cards" utan bara koreansk kort, och jag har inga pengar på mitt koreanska kort så jag gick in på banken istället. Där stod jag och såg vilsen utan innan en av kassörena frågade vad jag ville och jag sa typ bara "Gmarket.... bank transfer payment..." och hon fattade direkt, och sa att jag skulle gå fram till henne vilket jag gjorde. Sen tog hon fram en blanket och sa vad jag skulle fylla i vart - sen knapprade hon in siffrorna i sin dator och jag fick ett kvitto på det hela. Det hela gick riktigt fort. Jag gick ut från banken och iväg mot biblioteket och då fick jag ett sms från gmarket som sa att min betalning hade gått igenom. Det här var kanske vid 1 tiden, och sen i biblioteket fick jag ett sms vid 5 som sa att min beställning hade skickats :D Så nu är det bara att vänta på att det ska komma, vilket enligt deras sida ska ta 2-5 arbetsdagar så om jag har tur så kommer på måndag ^^.
 
Om det här går bra så tror jag att jag ska betsälla lite fler tröjor för jag tog med mig alldeles för få varma.. nu har jag bara 2 hoodies så jhag förlitar mig mycket på att ha många lager. För nu är det iskallt här! Idag hade jag på mig vinterjacka, två tröjor, halsduk, vantar, leggins och jeans och ändå frös jag som bara den. Och på något sätt måste jag köpa nya vinterskor för mina har det gått hål på.
 
Som jag nämnde så åkte jag till Itaewon igår (för första gången någonsin) för att kolla kläder och lite julklappar men det slutade med att jag inte hittade någon att handla i slutändan i alla fall. Men jag måste nog tillbaka dit snart i alla fall för att köpa de där skorna... men det är så svårt att hitta skor som jag kan köpa här. Möjligtvis så skulle jag kunna passa i 250'or (vilket är dem största storleken de har i damskor i vanliga skoaffärer) på längen men inte på berdden så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... kanske får jag betsälla dem i alla fall eller så får jag prova på herrstorlekar (om jag bara köper kängor så borde det inte spela så stor roll i alla fall).
 
Men, nu ska jag ta mig något litet att äta, hoppas ni har det bra!
 
/ Kram Fia

Kommentarer
Postat av: Mari

Kul att det funka bra med banken vill du att jag ska fixa vinter skor här o skicka så får du säga till:)
Kramar i mängder / Mamma

2014-12-06 @ 15:35:12
Postat av: Nicoleagest

AllExpress Endless coupons, discounts, promotions and flash deals. Competitive Prices On More Than 100 Million Items. Check Out All Deals on AllExpress. 24*7 Customer care. Buyer's Protection. Free Shipping Worldwide. Secure Payment Method.


per day. Trousers .to order
high quality. Men's boots . to any place
The best products. Leggings . to anywhere in the world
per day. Tablets accessories . to any place
The best products. Footwear .constantly




@a

2021-06-15 @ 10:18:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0