Kimbab var intressant...

Hejsan hejsan :)
 
Klockan är nu lite över 4 här i Korea och jag kom just tillbaka efter att ha ätit lunch. Det tog lång tid innan jag kom iväg, runt 3 gick jag väl ungefär. Jag gick runt på gatorna nära universitetet och letade efter något fint ställe med relativt billig mat. Till slut (eller ja.. efter 10 minuters promenad) kom jag till en liten affär som hade musse pigg på skylten utanför så jag bestämde mig för att kolla in den. Frågade efter en meny på engelska men det fanns det såklart inte, de hade bara "skyltar" på väggen med namnet på maten (på koreanska dårå) och priset. Jag försökte fråga om det fanns något som det inte fanns kött i och hon pekade på Kimbab (en rätt som jag redan tidigare känner igen, men som jag aldrig har provat). Jag beställde det till en person (på min sjukt dåliga kombination av koreanska, handgester och engelska) och vips så hade jag mat :D Så här såg det ut förresten:
 
Kimbab är i princip en rulle bestående av sjögräs ytterst, ris innan för det och i mitten kan det vara grönsaker och källor till protein som tonfisk eller skinka.

Det var inte gott direkt men det gick att äta upp det - jag var ju faktiskt riktigt hungrig. Jag plockade ut det som jag tyckte såg ut som skinka, men nu när jag tänker på det så skulle det ha kunnat vara tonfisk också, men är ju inte förtjust i det heller så det spelar nog inte så stor roll? Det som gav mest smak av ingredienserna i kimbaben var nog den inlagda rättikan (vilket jag även fick bredvid, det är alltsåp det gula i skålen till höger). Och jag gillar inte den smaken särskilt mycket. . Men det fungerade och det var billigt. Det jag betalade för denna lunch var 1500 won, vilket är 9,75:-... jag åt allså lunch, ute på en resturang, för under 10:- - VAAA?!
 
Jag blir fortfarande lite yr i huvudet när jag äter (och jag känner fortfarande av det nu..) och förhoppningsvis försvinner det snart...
 
/ Fia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0