Det gamla vanliga...inte?... matte?!

Hejsan hejsan :)

Hoppas att ni har det bra men nu ska jag dela med mig av ett litet problem..

Jag satt förut i kanske en timme på ett forum (för koreansk pop.. xD) och där dök det upp ett matematiskt problem, nämligen: 48÷2(9+3)=?

Jag gjorde en snabb uträkning:

48÷2(9+3)
48÷(2*9+2*3)
48÷(18+6)
48÷24
=2

- Så, jag fick det alltså till 2 på ett sätt som jag är säker på är rätt men ändå finns det de som inte håller med... de som inte håller med om att det är 2 säger istället att det blir 288 och de följer tydligen den engelska versionen av PUMA (Parantes, Upphöjt, Multiplikation/Divition, Addition/Subtration) som heter PEDMAS som fungerar på exakt samma sätt som PUMA...

De tänker tydligen såhär(om jag har fattat rätt):

48÷2(9+3)
48÷2(12)
48÷2*12
24*12= 288

Och det pga de får ut det så att det finns både multiplikation och division och pga att de är lika mycket värderade ( enligt PUMA, PEDMAS eller vad man nu följer xD) så ska man tydligen ta den till vänster först... Men man måste väl ändå räkna in tvåan i parantesen innan man kan dela?!

Alltså.. jag blev lite förvirrad ett tag men jag är säker på att jag har rätt, även om min miniräknare säger att det är 288.. (som faktiskt är en riktig graf räknare... och en riktigt bra sådan.. xD).

Så.. nu bjöd jag på lite matte idag.. det skiljer sig altså lite från det vanliga xD Därför, för att behålla stilen (XD) bjuder jag på en liten låt innan jag går och lägger mig :)





Så.. nu ska jag gå och sova lite innan jag måste till skolan och göra prov... :-/

/Kram Fia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0