Uppdatering från Seoul

Hejhej!
 
För mig har det alltid varit såhär; jag är duktig på att skriva regelbundet ett tag, sen så börjar jag skjuta upp det och helt plötsligt går det jätte långt emellan varje uppdatering. och nu har det hänt igen. Jag ska försöka bli bättre på att skriva men jag kan inte lova det heller för, ja, jag känner ju mig själv. Men jag är bättre på att uppdatera instagram så om du vill och har möjligthet så kan det vara ett bättre ställe att på uppdateringar på.
 
Hursom så hade jag tänkt berätta om vad som har hänt sen senast, vilket då innefattar att pappa och Tina kom hit och hälsade på! 
 
De kom hit i början på Februari, vilket nu är över en månad sen, och stannade i lite under 2 veckor! Jag åkte upp till flygplatsen och hämtade upp dem både, men de kom en dag efter varandra så det blev 2 resor dit och tillbaka. Och deras flyg var sena, så det blev rätt mycket väntande där på flygplatsen. Men när jag väl såg dem så var det väl värt det.
 
Tina bodde tillsammans med mig, och pappa bodde på hotell då han inte får bo där jag bor, och även om hanfick så är det väldigt trångt med två personer, kan inte riktigt tänka mig att vara tre här... han bytta hotell efter ett par dagar från det hotellet som han bokade i Sverige till ett som han hittade online här. Det nya hotellet var mycket finare, det tror jag vi alla kom överrens om. Tina och jag gjorde inte så mycket på rummet förutom att sova och på kvällarna innan vi gick och lade oss kollade vi på Criminal Minds.
 
Vi gjorde olika saker i princip varenda dag. Några av sakerna som vi gjorde var att åka till Namsan tower, åka till Gwanghwanmun och gå därifrån till Insadong. Vi åkte till Hongdae, en dag spenderade vi på Lotteworld, vi var till expressbuss terminalen där det finns massor av små stånd i ett underjordiskt shoppingcenter. Vi åkte också till Yongsan, där vi kollade in elektronik marknaden (vi misslyckades till en början men med hjälp av en taxi chaufför kom vi till sist fram till rätt plats) och Seouls krigs museeum (vi gick inte in och kollade men det fanns mycket nog att kolla på utanför). Pappa är ju inte så förtjust i shopping direkt så Tina och jag åkte själva iväg till Myeongdong och Ewha Womenäs university för att shoppa runt lite.. det var säkert en massa mer saker som vi gjorde men mitt minne vill inte hosta upp det. Det ända som vi skulle göra som inte blev av var att åka till gränsen mellan Syd- och Nord Korea, och det var för att vi skulle ta tåget dit men det gick inte som vi trodde och dagarba var slut så vi hann inte åka dit någon annan dag.
 
Det som jag tyckte var det absolut roligaste var nog att vara på Lotteworld. Lotterworld är ett inomhus nöjesfält, med många roliga karuseller. Jag tror vi var där på en rätt så bra dag för köerna var inte allt för långa. Om du, eller någon du känner ska hit, så rekomenderar jag verkligen att ni åker hit! Om det hade varit varmare ute, eller i alla fall väder som det börjar på att bli nu, så skulle vi även ha kunnat åka till Everland. Everland är ett större nöjesfält än Lotteworld och ligger, precis som Grönalund och Liseberg, utomhus. Jag var där med min koreanska klass i höstas och hade jätte kul.
 
Det var ledsamt när de skulle åka hem men det var ändå väldigt kul att se dem, trots att det inte var under särskild lång tid.
 
Så, vad har hänt här sedan dess då? Inte särskilt myckey måste jag säga. Nu har båda mina kurser startat så nu har jag rätt mycket att göra i och med att jag har koreanska varje dag i 4 timmar, och en grundkurs i sociologi 2 gånger i veckan, 2 timmar per gång. Med läxor och så blir det rätt mycket och jag har bestämt mig för att jag ska göra bättre ifrån på Koreanskan den här terminen så det är bara att plugga. Desdförinnan så tog jag det mest lungt, kollade runt i Seoul och träffade lite kompisar.
 
En sak som blev väldigt jobbigt var att för ungefär 2 veckor sedan så gick min dator sönder efter att jag råkade dra ner den i marken en morgon när jag vaknade. Den vägrade dra igång windows och det fanns inte mycket att göra. Ett par dagar fick jag klara mig med min mobil och datorerna i biblioteket, sen följde en koreansk kompis med mig till Yongsan electronics market för att gå till Acer´s service center för att se om de kunde göra någonting åt det. Det kunde de inte, för det som hade gått sönder var min hårddisk och tydligen var modellen av min dator så gammal att de inte hade den sortens hårddiskar längre. Det jag kunde göra var då helt enkelt att köpa en ny hårddisk online och gå till någon annan som kunde installera den åt mig. Och det kulle väl säkert kosta mig minst 200.000 won (1500:-), och även då så skulle min dator fortfarande ha så mycket fel med sig (dåligt batteri, knapp som inte fungerar, överhettas lätt och har en fläkt som låter som bara den mm.). Så jag bestämde mig för att kolla om det fanns någon dator som jag kunde tänka mig att köpa och efter att vi kollat runt ett bra tag hittade jag datorn som jag använder just nu, en ASUS F553M. Den är betydligt smalare än min gamla dator men skärmen är i princip lika stor. Den har bra med plats, ser fin ut och var en av de billgaste datorerna vi såg. Jag betalade 429.000 won (3300:-) för den och jag ångrar det inte. Men nu vill inte min mobil koppla samman datorn och bara kopplar till och från hela tiden så jag kollade runt lite och jag tror jag behöver köpa en ´powered usb hub´ för att det ska fungera, vilket är väldigt frusterande. Knapparna är olika de svenska men mina fingrara kommer för det mesta ihåg vart de svenska bokstäverna och så ligger så det fungerar rätt bra. Själva datorn är på engelska men det störa mig inte så värst mycket det heller.
 
Jag har dessutom köpt ett par nya glasögon! Glasögon är rätt så billiga här och det går så fort att få dem klara! Jag bara valde ut bågarna jag ville ha, sen kollade en tjej synen på mig eftersom jag trodde den hade förändrats (annars så kan de helt enkelt kolla glasögona du har på dig och se vad styrkan på dem är). sen pratade vi lite om priser på olika glas och så och jag bestämde mig för att de mellandyra glasen. Därefter var det bara att vänta i 30 min, sen hade jag mina glasögon! Total betalade jag 52.500 won för den, vilket är lite drygt 400:-. Bra deal va? 
 
Mer saker har hänt men jag ska nog avsluta det här inlägget nu. Jag ska, som sagt, försöka skriva oftare men vi får se hur det blir med det. Om det är något särskilt ni undrar eller så, så är det bara att skiva en kommentar och jag ska försöka svara ASAP. Hoppas ni har haft det bra :)
 
/ Fia

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lika roligt o läsa varje gång du skriver:) hoppas o önskar lute tätare uppdateringar:)
Kram min älskade inge snart kommer du hem igen😄

2015-03-22 @ 15:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0